Hidup adalah ujian, dan selagi kita hidup kita akan sentiasa diduga dengan berbagai ujian. Namun persoalannya mampukah kita berdepan dengan ujian yang adakalanya boleh meruntuhkan pegangan iman seseorang.
 
Semuanya harus kembali mengenal hakikat kejadian diri, kita hanya hamba-NYA yang lemah dan tak berdaya tanpa kekuatan dari-NYA. Kita tentu pernah melalui ujian yang sangat memedihkan. Saat itu aku benar-benar telah berputus asa.
 
Segalanya kita lihat gelap dan kelam, malah kita turut melupakan-NYA ketika ketenangan seolah-olah telah lenyap dari hidupku. Namun syukurlah ALLAH SWT selalu menyayangi kita, dan kini saya benar-benar sadar dan mengerti bahwa ujian itu tanda ALLAH SWT sayang kita. Kita jadikan semua itu sebagai pengalaman dan pengajaran yang paling bermakna dalam hidup kita.
 
Kini aku percaya dan yakin bahawa kita mesti pasrah dengan sepenuhnya kepada ALLAH SWT. Yang lebih penting jangan sesekali kita melupakan-NYA. Panjatkanlah Doa yang penuh pengharapan kepada-NYA.
 
Percayalah ALLAH SWT tidak pernah menguji seseorang melebihi kemampuannya. Sabar dan yakin adalah kunci utama dalam menempuh ujian-NYA. Karena seberat  apapun ujian itu, yakinlah ALLAH SWT sentiasa ada untuk kita.
 
Kita Tak Pernah Sendiri, ALLAH SWT bersama kita…
Advertisements